Błędy logiczne, których warto unikać. Cz. 2

Część druga pokazująca błędy podczas wymiany zdań.

Same konkrety 😉

Nie popełniaj poniższych błędów 😉

„Ty też” – unikanie konfrontacji z nieprzychylnym zdaniem na swój temat, odpowiadając krytyką na krytykę. Jest to błąd podobny do bycia hipokrytą. Jest to technika stosowania wymówki, ponieważ „atakowany” zrzuca z siebie winę i skupia się na osobie krytykującej.

Przykład: Zuza zauważyła że Monika popełniła błąd w rozumowaniu podczas wymiany zdań, ale zamiast zająć się treścią wypowiedzi koleżanki, Monika przypomniała Zuzie że ona wcześniej też używała niespójnych argumentów.

„Osobiste niedowierzanie” – ponieważ coś jest dla nas trudne do zrozumienia lub nie jesteśmy świadomi jak coś działa, zakładamy że jest to prawdopodobnie niemożliwe. Złożone procesy takie jak ewolucja organizmów żywych, wymagają szerokiej wiedzy i zrozumienia składowych danego procesu. Ten błąd stosowany jest jako wymówka dla takiego braku zrozumienia.

Przykład: Ferdek namalował rybę i człowieka, następnie z pogardą zapytał Pawła czy naprawdę myśli że jesteśmy na tyle głupi, by uwierzyć że ryba w jakiś cudowny sposób przekształciła się pod wpływem przypadkowych zdarzeń w człowieka.

„Specjalne błaganie” – wymyślanie wyjątku lub przesunięcie granic danego zagadnienia w momencie udowodnienia fałszywości twojego twierdzenia. Ludzie są dziwnymi istotami i za wszelką cenę unikają sytuacji w których nie mają racji. Zamiast cieszyć się możliwością zmiany opinii na dany temat pod wpływem zrozumienia argumentów drugiej strony, wielu ludzi decyduje się wymyślać coraz to nowe sposoby by trwać przy swoim. Najbardziej powszechnym wyrazem takiego zachowania jest tłumaczenie swojego myślenia po fakcie obalenia go poprzez trafne argumenty, byle tylko wytrwać przy swoim. Zazwyczaj łatwo jest znaleźć powód dlaczego myślimy tak, a nie inaczej, dlatego jedynie ogromna szczerość wobec siebie i swoich ułomności jest w stanie ustrzec nas przed tym błędem.

Przykład: Teresa Kowalska twierdziła że ma zdolności paranormalne, ale po serii testów wykonanych w warunkach naukowych, magiczne zdolności zniknęły. Pani Kowalska wyjaśniła, że badający i obserwujący muszą wierzyć w jej zdolności, aby one zaczęły działać.

„Pytanie z sugestią” – zadanie pytania z wbudowanym podtekstem (sugestią), tak aby odpowiedź na nie tworzyła poczucie winy. Tego rodzaju pytania są skuteczne podczas rzeczowych debat, ze względu na ich naturę „zapalną” (wywołującą poczucie winy) – odbiorca zmuszony jest do obrony i postawiony jest na pozycji winnego.

Przykład: Julia i Krysia są zakochane w Romeo. Pewnego dnia, gdy Romeo przechodził obok nich Julia zapytała Krysię, czy przypadkiem nie ma problemów z narkotykami, bo ostatnio dziwnie się zachowuje.

„Ciężar dowodu” – stwierdzenie, że konieczność udowodnienia racji spoczywa nie na osobie stwierdzającej jakiś fakt, ale na drugiej osobie, która zaprzecza i to ona musi to uzasadnić. Obowiązek uzasadnienia swojej tezy spoczywa na osobie ją wygłaszającej, a nie na odbiorcy. Niezdolność do obalenia danej tezy nie czyni jej przez to wiarygodną ani prawdziwą. Jednakże należy zaznaczyć, że nigdy nie można być niczego pewnym na 100%, dlatego warto wyrobić sobie swoje zdanie na podstawie dostępnych dowodów. Próba udowodnienia czegoś na 100% jest błędna sama w sobie.

Przykład: Zygfryd oświadczył że obecnie czajnik orbituje dookoła Słońca pomiędzy Ziemią, a Marsem, i ponieważ nikt nie jest w stanie udowodnić że tak nie jest, jego stwierdzenie jest prawdziwe.

„Dwuznaczność” – użycie słowa o podwójnym znaczeniu lub dwuznacznego języka, w celu wprowadzenia w błąd. Często tego typu wypowiedzi cechują polityków, którzy twierdzą, że ich wypowiedź została źle odebrana / opacznie zrozumiana (w razie weryfikacji ich obietnic i zapewnień).

Przykład: Gienek, poproszony przez zniesmaczonych jego zachowaniem kolegów, o stosowanie się do znaku „zakaz puszczania bąków podczas narady”, stwierdził że nigdy w życiu nie miał w ręku bąka i ogólnie boi się owadów.

 

Miłego dnia, siły do czynienia dobra i mądrości pozwalającej wyciągać wnioski z porażek 🙂 Do zobaczenia.

Jeśli masz ochotę podziel się i polub 🙂
Facebook
Google+
http://rozwinumysl.pl/bledy-logiczne-ktorych-warto-unikac-cz-2/
Twitter

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *